Mexico en Nicaragua

Vier scholingsprojecten voor voorheen thuisloze kinderen

Direct doneren

Projecten | Mexico en Nicaragua

Materialen voor de scheikundelessen in Mexico

Vier scholingsprojecten voor voorheen thuisloze kinderen

Het Umoja Fonds heeft verschillende projecten van de organisatie WereldOuders ‘omarmt’. Het gaat om vier scholingsprojecten en een viskweekproject voor voorheen thuisloze kinderen in Mexico en Nicaragua.

http://www.youtube.com/watch?v=JeqJsjq0Y8k

WereldOuders geeft structurele hulp aan thuisloze kinderen in negen landen in Latijns-Amerika. De kinderen worden opgenomen in familiehuizen waar ze naast liefde, aandacht en verzorging ook scholing en een vakopleiding krijgen. Sommigen gaan zelfs studeren. Onderwijs is van groot belang voor de ontwikkeling van de kinderen en het verkrijgen van een zelfstandige toekomst. Jongeren blijven aan het familiehuis verbonden totdat het zelfstandige volwassenen zijn.

Mexico

Het familiehuis ‘Casa Santiago’ in Miacatlán is in 1954 opgericht, in een voormalige suikerrietplantage. De kinderen tot en met 14 jaar wonen in dit familiehuis. Er is een eigen basisschool en secondary school (onderbouw middelbare school). Voor ‘high school’ (vergelijkbaar met bovenbouw middelbare school) gaan de jongeren naar de stad Cuernavaca. Zij wonen daar in een groot studentenhuis. Na de high school kunnen de jongeren als zij de capaciteiten hebben doorstromen naar de universiteit. Dit jaar studeren 105 jongeren aan de universiteit. In Mexico heeft WereldOuders de zorg voor 785 kinderen en jongeren.

Tijdens hun middelbare schooltijd krijgen de jongeren naast de reguliere vakken ook een vakopleiding. Dit vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt.

Het Umoja Fonds zet zich samen met WereldOuders in om deze projecten te realiseren. Steun de toekomst van deze jongeren en help mee!

Project 1: Naaimachines voor de vakopleiding ‘Mode en kleding’

Naaimachines voor de vakopleiding ‘Mode en kleding’

Voor de vakopleiding ‘Mode en kleding’ zijn naaimachines aangeschaft zodat alle jongeren tijdens de les praktijkervaring kunnen opdoen op de machines. Daarnaast kunnen de jongeren ook leren borduren en omgaan met een lockmachine die zorgt voor de afwerking van kleding. Belangrijke extra vaardigheden die de kans op een baan vergroten. 120 jongeren profiteren direct van de aanschaf van de naaimachines.
Voor meer informatie over het project kunt u het filmpje bekijken:
http://youtu.be/q7l1xUb5dpE

Project 2: Materialen voor de scheikundelessen in Mexico

Materialen voor de scheikundelessen in Mexico

Voor de scheikundelessen op de middelbare school zijn materialen aangeschaft om de leerlingen een veilige en leerzame leeromgeving te bieden waarin zij kunnen experimenteren. Bijvoorbeeld speciale weegschalen, chemische stoffen, stopwatches en reageerbuisjes.
Het is van groot belang om zelf de theorie in praktijk te brengen en testen uit te kunnen voeren. Dit vergroot hun kennis en het zelfstandig kunnen werken. Ruim 200 jongeren hebben profijt van de materialen.
Voor meer informatie over het project kunt u het filmpje bekijken:
http://youtu.be/dsQjzP2RxkU

Nicaragua

In Nicaragua vinden thuisloze kinderen een nieuwe familie en een veilig thuis in het familiehuis Casa Padre Wasson nabij het dorpje Jinotepe. Tot december 2010 was het familiehuis gevestigd op het eiland Ometepe maar vanwege een vulkaan op het eiland die dreigt uit te barsten is een veilig onderkomen voor de kinderen gerealiseerd op het vasteland. Er zijn 17 huizen gebouwd waar per huis 16 kinderen en 2 verzorgers kunnen wonen. Daarnaast is op het terrein een centrale keuken met eetzaal dat plaats biedt aan 500 kinderen en medewerkers.

Project 3: Computers voor beter onderwijs

Computers voor beter onderwijs

Onderwijs is een van de belangrijkste thema’s. Op het terrein van het familiehuis is een basisschool gebouwd waar tijdelijk ook de onderbouw van de middelbare school is gevestigd, zolang de bouw van de middelbare school nog niet is gerealiseerd. In de school is ook een computerruimte en een bibliotheek. Naast de reguliere lessen volgen de leerlingen van de middelbare school ook een vakopleiding. Ze kunnen daarbij kiezen uit vakken als kleermaker, coupeuse, schoenmaker, lassen/solderen, houtbewerking/meubelmaker en ambachtelijk handwerk.

Net als in Nederland is een computer tegenwoordig onmisbaar in het dagelijks leven. Ook de 270 kinderen in het familiehuis in Jinotepe, Nicaragua, leren op school de computerprogramma’s te beheersen. Daarnaast moeten ze ook een deel van hun huiswerk en thuisopdrachten op computers uitvoeren. Daarvoor waren echter maar enkele computers beschikbaar!

Met extra computers en twee printers is bij het familiehuis de computerruimte uitgebreid zodat meer kinderen en jongeren zelfstandig hun huiswerk kunnen maken en niet altijd in twee of drietallen. Op deze manier kunnen ze nog meer uit hun studie halen en leren ze zelfstandig te werken. Meer computerervaring vergroot bovendien in de toekomst hun kansen op de arbeidsmarkt.
Voor meer informatie over het project kunt u het filmpje bekijken:
http://youtu.be/cFP7y5DmJi0

Project 4: Schoolschoenen kinderen familiehuis Nicaragua

Schoolschoenen kinderen familiehuis Nicaragua

In Nicaragua is het gebruikelijk dat alle kinderen op school een schooluniform dragen en nette schoolschoenen. De schoenen waren echt afgedragen en er zijn nieuwe schoenen gekocht voor de jongens en de meisjes.
De 270 kinderen en jongeren wonen in het familiehuis Casa Padre Wasson. Zij waren voorheen thuisloos omdat de ouders overleden waren of niet meer voor hen konden zorgen. In het familiehuis hebben zij een nieuw thuis gekregen en worden zij begeleid in hun ontwikkeling tot zelfstandige jongvolwassenen.

Project 5: Viskwekerij voor familiehuis

Eerste graafwerkzaamheden voor de visvijvers

Eerste graafwerkzaamheden voor de visvijvers

Wereldouders ondersteunt in Nicaragua zo’n 450 kinderen. Om de voedselvoorziening van 300 kinderen in het familiehuis te verbeteren is in 2013 een plan ontwikkeld om zelf  tilapia vis op te kweken in visvijvers.  Dat past in de opzet om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en kosten te besparen.

De tilapia is betrekkelijk gemakkelijk te kweken in kleinschalige vijvers en vormt een belangrijke bron van eiwit. De aanleg van de visvijvers is 2015 begonnen met graafwerkzaamheden. In de zomer van 2015 zullen de vier vijvers voor het eerst met water worden gevuld en zal een eerste serie kweekvis worden uitgezet. Het project wordt begeleid door regionale experts op het gebied van viskweek.

Het viskweek project vraagt een investering van ongeveer € 10.000. De helft van dit geld is ‘bij elkaar gefietst’ door Bas die in 2013 deelnam aan de Nicaragua Volcano Challenge. De andere helft is bijgedragen uit het Umoja Fonds. De Volcano Challenge wordt jaarlijks door Wereldouders georganiseerd.

Aan de verschillende projecten van WereldOuders heeft het Umojafonds € 15.000 bijgedragen.

Meer informatie over WereldOuders vindt u op www.wereldouders.nl